EXCLUSIV Firmele de asigurare și ASF le pregătesc șoferilor indisciplinați o surpriză neplăcută. Sistemul bonus-malus în cazul asigurării auto obligatorie ar putea fi modificat complet, ceea ce va afecta serios tarifele plătite de absolut toți conducătorii auto din România.
Sistemul bonus-malus va fi modificat în aşa fel încât şoferii cu daune la activ să plătească poliţe RCA cu până la 70% mai scumpe decât în prezent, iar cei cu un comportament bun în trafic să beneficize de reduceri cu cel puţin 20-25% mai mari decât în acest moment.
Această măsură, au declarat pentru Capital surse direct implicate, este în centrul discuţiilor avansate dintre ASF şi firmele de asigurare, privind normele de aplicare a noii legi RCA. “Nu dorim neapărat modificarea actualului sistem, cu opt praguri de malus şi tot atâtea de bonus. Nu cerem revenirea la vechiul sistem, cu 12 pentru bonus şi 14 pentru malus. Nu asta este important.
Am propus, şi ASF pare să înţeleagă, ca impactul financiar al bonusului sau malusului să fie mai mare decât în prezent. Șoferii cu multe daune trebuie să simtă penalizarea, pentru a îşi schimba comportamentul în trafic. La fel, şoferii cu un comportament bun, trebuie să beneficieze de un bonus substanţial. Altfel, acest sistem nu mai are logică. Actualul sistem, cu maximum 32% bonus şi tot atât malus a fost ideea transportatorilor. Nimeni altcineva nu l-a susţinut“, au arătat, pentru Capital, sursele citate.
Cel mai probabil, susţin aceleaşi surse, se va merge pe o penalizare maximă de 100% faţă de preţul de bază, ceea ce va însemna că şoferii cu multe daune la active vor plăti RCA dublu faţă de preţul calculat fără sistemul bonus-malus. În prezent, ei pot fi penalizaţi cu cel mult o treime din preţ. De partea cealaltă, şoferii fără daune la activ în ultimii patru ani, care reprezintă peste 90% din totalul asiguraţilor RCA, vor beneficia de o reducere de cel puţin 55-60%, faţă de doar 32% în prezent.
Un alt punct luat în discuţie la întâlnirea de la ASF a fost şi introducerea unor prevederi care să permită o mai mare “personalizare“ a asigurărilor. Concret, una dintre variante este ca amenzile de circulaţie să fie luate în calcul la stabilirea tarifului RCA, în aşa fel încât şoferii cu probleme să plătească mai mult.
O astfel de măsură, spun asigurătorii, ar conduce şi la o reducere per ansamblu a frecvenţei daunelor, ceea ce ar însemna, în final, şi o scădere a tarifelor RCA. De asemenea, au propus firmele de asigurare, trebuie modificat sistemul în aşa fel încât, la achiziţionarea unei maşini noi, şoferii fără daună să nu îşi piardă categoriile de bonus acumulate iar cei cu daune la activ să beneficieze de reîncadrarea la categoria B0, aşa cum se întâmplă în prezent.