Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul. Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?
Un autoturism are nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. Chiar si freonul din instalatia de climatizare, care, de fapt, nu mai este freon ci o alta solutie ecologica, are in compozitia sa un ulei care unge compresorul de clima si pastreaza garniturile in stare buna.
Dar, in timp ce toti soferii schimba uleiul motorului, uneori isi mai aduc aminte si de cel de servo sau de frana, uita cu desavarsire de uleiul cutiei de viteze. Indiferent ca ai o transmisie manuala sau automata, cert este ca o cutie poate sa lucreze doar daca are ulei la interior. Dar acesta trebuie si el schimbat?
La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.
Un ulei de cutie incepe sa-si piarda din proprietati numai cand este supus unui stres termic.
Asadar, daca uleiul nu este niciodata supus unui stres termic, inseamna ca isi pastreaza proprietatile la infinit. Si cum o cutie este etansa si nu se pierde deloc din cantitate, ideal este sa nu umblam acolo decat foarte rar, sa verificam nivelul si atat.
La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.
Daca avem o masina cu transmisie automata, va trebui sa schimbam uleiul in ea o data la circa 50.000 – 70.000 de kilometri, conform specificatiilor date de producator. Evident, daca vorbim de o masina performanta, cum este un Nissan GT-R, intervalul de schimb va fi mult mai mic, pe la 20.000 de kilometri. Si daca avem o masina obisnuita, fara pretentii, putem ajunge si la 70.000 de kilometri intre schimburi.
sursa: 4tuning.ro